Sista dagarna som ett barn och min 18-årsdag

Igår fyllde jag 18 år, så här kommer ett litet inlägg om vad jag gjorde min sista vecka som barn.
 
I söndags kollade jag och Katie på The Grammy Awards på tv:n. Det började klockan 8 på kvällen och slutade klockan 11:30. Grandma och grandpa var på besök och sov över eftesom att Jackie, Tom och Christine var på college visits söndag-måndag.
 
I måndags var det en snow day! Jag tog det lugnt hela dagen!
 
I tisdags var det en 2 hour delay. Efter skolan hade jag shrek practice. 
 
Jag har anmält mig till the Senior fashion Show (man ska modellera balklänningar) och Liam skrev upp sig som min partner.
 
I onsdags var det x-block day, så alla seniors slutar som vanligt tidigt. Dessutom var det ju onsdag, så då slutr vi ytterligare en timme tidigare. Så jag slutade klockan 12. Shrek började klockan tre, så i väntan på det så gick jag till stadens bibliotek. Jag dagdrömde på väg dit och hamnade av en händelse mitt framför en bokhylla, där jag direkt såg en bok som jag har velat läsa jättelänge, men inte hittat: The 5th Wave. Ödet ledde mig dit. Så jag spenderade de där tre timmarna med att läsa den boken. Jag kom halvvägs. Den är jättebra! En liten rolig sak är att i 7:an så skrev jag en novell som var läskigt lik den boken, utan att ha hört talas om den boken innan.
 
I torsdags så var det min namnsdag, eller Eve Day, som det kallas här i Bedford numera. Mr Niven hade tidigare sagt att vi skulle fira mig på hans lektion, och det löftet höll han! Han hade gjort köttbullar, köpt FELIX lingonsylt, pepparkakor och ginger ale att bjuda alla på. Så himla snällt. Han hade även försökt göra raggmunk och kroppkakor, men han blev inte nöjd med resultaten så han bestömde sig för att göra Eve Day #2 i framtiden. Så jag kände att jag borde bidra med något, så jag höll lite spontant en presentation om Sverige. Dock använde jag mig av min (halvfärdiga) power point (nästan bara bilder på den) som jag ska ha i min presentation om Sverige. Appropå det så är det inte säkert att jag kommer att hålla den på tisdag, eftersom att jag har blivit erbjuden att åka skidor i New Hampshire av Dottie (och bo i hennes stuga).  Emily, Becca, Connor G, Connor Y, Liam, John, Ryan, Maddie och Maddy ska också med! Dock måste Melinda kolla upp om jag får åka av Rotary. 
 
 
För att komma tillbaka till Eve Day: jag höll presentationen och sa det jag kunde komma på med hjälp av bilderna på power pointen. Det gick bra, för att vara spontant på ett språk som inte är mitt modersmål. 
 
Mr. Niven visade också youtube klipp från sverige (vi lyssnade på "Helan Går" och kollade på en Will Ferrel intervju där han sjunger helan går och pratar om Sverige). 
 Maten
 
 
 
Efter skolan hade jag Shrekrepetition. 
 
 Gingy-dockan
 
Efter det så åkte jag hem. 
 
Jag föddes den 13:e februari 1997 klockan 1:52 på natten. Varför berättar hon det här, tänker ni kanske? Jo, för den tiden i Sverige var klockan 7:53pm den 12:e Februari i Boston, vilket betyder att klockan 7:52pm EST så blev min kropp 18 år, medans jag tekniskt sätt fortfarande var 17 år. 
 
Jag firade sista timmarna som barn med att kolla på filmen Stjärnsystrar, som jag inte har kollat på på mer än 14 år. Jag grät jättemycket, inte för att det var min sista tid som barn, utan för att filmen var hemskt sorglig. Att den klassas om barnfilm är lite fel, för någon dog och det var såååå sorgligt. Jag brukar nästan aldrig gråta när jag kollar på filmer, så det är ett bevis på hur sorglig den var.
 
Halv 8 åkte jag, Jackie och Tom till Whole Foods och CVS för att köpa lite mat och lite andra saker. Jackie köpte choklad, äppelcider och kort till sin pojkvän (gulligt) och jag köpte schampo, balsam, laddarsladd och högtalare till mig själv. Min förra högtalare hade slutat att fungera.
 
 Jag blev 18 i gång 3 i Whole Foods.
 
 
 
 På fredagen den 13:e blev jag 18 år "på riktigt".
Jag gick i skolan som vanligt.
 
På BHS Live sa de som vanligt vilka som fyllde år den dagen. Jag och en annan tjej fyllde år. Dock hade min lärare inte startat smart boarden så jag hörde inte att de sa det haha (men min kompis berättade det för mig). Jag hade Latin första lektionen. 
 
Andra lektionen var Photography. Jag och Melanie gick till BHS Live studion för att ta bilder med en 35mm kamera. Dock passade vi på att ta lite bilder med våra mobiler också.
 
 
 
Under Directed Study så facetimeade jag med papppa, och mamma ringde mig. Min lärare Mr Bordok gav mig tillstånd att göra det by the way haha!
 
Jag fick många gratulationer under dagen. Min Forensic-lärare Ms Kurzman gav mig raffle tickets (sådana som man kan vinna saker med) och ett no-homework-pass.
 
Tydligen så hade vmamma Christine mejlat alla mina lärare och sagt att jag fyllde år hahahaha. 
 
Förra rafflen vann jag en cool penna, som jag inte hade lagt upp bild på, så den fick vara med på bilden!
 
Innan Shrekrepetitonen face timeade jag mamma, pappa, Leo och Ben. För att vara ärlig så blev jag lite nedstämd för första gången av att prata med någon från Sverige, för det var ju min 18-årsdag och första födelsedagen borta från dem. 
 
Under Shrekrepetitioneni körde vi våra nummer i Act 2 och provade kostymer. 
Efter det åkte jag hem.
 
När jag kom hem så stod Katie i köket och dekorerade min födelsedagstårta.
 
 
Till middag år vi biff med potatis och bönor.
 
 
De hade sagt att Melinda och Noah skulle hälsa på senare.   
 
Dock visade det sig att min värdfamilj hade fixat ett surprise party i min ära.
 
Först så kom Deanna (spelar Donkey i musikalen). Eftersom att hon är vän med Jackie (också) så trodde jag att hon skulle göra nåt med Jackie, men sedan så kom min tredje värdmamma Patricia och Colleen (värdsyster), så då undrade jag vad som hände. Fler och fler kom. Värdpappa Jonathan (Susan och Becca är och "hälsar på" colleges) och Melinda och hennes son Noah kom efter det. Sedan ringde det på dörren, och Karen från Japan var där. Jag blev jätteförvånad haha, jag hade verkligen inte väntat mig detta. Vi åt fondue till efterätt.
 
 
Värdmamma Patricia och värdsyster Colleen. 
 
Från vänster: Karen, Jackie, Deanna, Katie, Sienna och Christine.
 
Sienna är förresten Katies bästa vän, som känns som en del av familjen för hon bor ibland flera dagar i sträck hos oss därför att hennes pappa är på sjukhus (kommer inte skriva mer om det) men hon är som en lillasyster för mig. 
 
Sedan ringde min kompis Kristen på dörren. Kort efter det kom Megan, Emily, Dottie, Ryan och Maddy. De hade varit på säsongens sista basketmatch. Liam och Connor G var tvugna att avsluta deras Psychology project så de kunde inte komma (och Connor hade gjort illa sig på basketmatchen igen) så han messade mig och bad om ursäkt för att de inte kunde komma och önskade grattis igen (såg ju dem i skolan).
 
Jag fick en kjol och en mossgrön blus av Susan och Jonathan
 
Ett halsband av Lily och Quince
 
En Red Sox-mössa, Red Sox-strumpor och en Bostontröja av Tom och Christine. Varje bokstav har typsnit från en Bostonig loga. (B= Boston Bruins (is-hockey), O = Celtics (basket), S och O = Red Sox (baseball), T = The T (tunnelbana) och N = New England Patriots (football).
 
 
Av The Dunleas fick jag hårsnoddar, Bostonstrumpor (med motiv av kända saker i Boston), blingade band för att förhindra att klänningen åker upp och en lila träningströja (den är mer lila IRL).
 
Av Karen fick jag en gullig påse, en solfjäder från Japan och ett jättegulligt skrivet kort.
 
 
Av Sienna fick jag örhängen, push pins (tryckstift), shower jelly (dushkräm fast i geleforom från Lush och tre ögonskuggor (varav en är i glitterform) 
 
Shower Jelly. Den luktar jättegott (citron, lime och rosmarin)
 
Av Jackie och Katie fick jag ett armband från Alex & Ani.
 
Kände att jag borde ha på mig alla mina Bostonsaker. Klädd i Red Sox från topp till tå.
 
Jag och Deanna
 
 
Jag och Colleen. Vi upptäckte att vi älskar samma TV-serier haha.
 
Jag och Karen.
 
De sjöng Happy Birthday för mig.
 
 
Screenshots från snapchat haha.
 
Vi spelade vanligt Pictionary, men även Eve Pictionary som vmamma Christine hade gjort.
 
Jag hade verkligen inte förväntat mig något födelsedagsparty, så jag blev jätteglad och förvånad. 
 
Det känns annorlunda att vara 18 (jag är ju trots allt vuxen), men sanningen är ju att tidsspannet som går mellan att vara vuxen och barn är mindre än en sekund, så inte så mycket förändras. Det är, trots hypen att bli vuxen, inte så att man börjar sväva och blir inlindad i ett moln av rök och glitter, och kommer ut ur molnet med några gråa hårstrån och vishet (inte för att alla vuxna är visa) (sorry not sorry).  
 
Dessutom så har jag känt mig som 18 ett tag nu. Om någon frågar hur gammal jag är så har jag behövt tänka efter, för jag har känt mig vuxen eftersom att jag har flyttat själv till ett annat land och bott här i snart 6 månader. Det är svårt att förklara varför, men jag har ju klarat mig själv och gjort något som många som är äldre aldrig har gjort. Så jag har känt mig äldre än mina 17 år, och definitivt inte känt mig som ett barn, eftersom att ordet "barn" brukar förknippas med att behöva någon som tar hand om en och att vara icke-självständig (vilket jag inte känt igen mig i de senaste månaderna). Jag har helt enkelt känt mig mognare än 17, och nu är jag 18, vilket ändå känns rätt så skönt. Med vuxenheten så kommer mer ansvar, men om jag klarar att som barn flytta själv till ett annat land, så borde jag förhoppningsvis klara av att betala räkningar etc som vuxen. 
Anonym
2015-02-15 @ 11:40:47

Hej. Så roligt att läsa. Min familj hade också Surprise party för mig när jag var utbytesstudent. Men jag blev inte firad i skolan.
Grattis. Kram

Svar: Vad kul! Tack så mycket, kram.
Evelina

Marianne Ahlberg
2015-02-15 @ 11:43:42
URL: http://mahlberg.blogg.se/

Det anonyma inlägget om Surprise party var fråm mig. Men det förstod du väl.kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0