Ski Butternut

Detta inlägg försökte jag publicera i fredags, men det gick inte så jag publicerar det nu istället:

Just nu sitter jag i en omrenoverad lada 2 timmar från Bedford, 30 minuter från skidorten Butternut. Jag är på en exchange student ski weekend med Karen, Laureline, Manuela och Jacobo. Christine och Katie är också med! Jag och Karen delar rum, och Katie och Christine sover i varsina rum i samma lada. Ladan tillhör en timmerstuga som några i Rotaryklubben Great Barrington äger.

Jag, Christine och Katie lämnade huset runt 2 för att hämta upp Karen. Jag och Katie slutade skolan vid 10, eftersom att alla endast hade ett midtermtest idag. Vi tog bussen hem, packade, och jag tog en dusch.

Bilresan till stället där vi övernattar tog som sagt 2 timmar. Det ligger i sydvästra Massachusetts. 

 De hade gjort en liten korg med godsaker åt oss.

När vi kom fram till ladan så packade vi ur bilen och åkte ca 25 minuter till Great Barrington där vi skulle träffa Rotaryklubben och de andra utbytesstudenterna. Vi träffade också några amerikanska föredetta utbytesstudenter som varit iväg året innan, och några som ska göra ett short term exchange (en månad) i höst.

 

 Från vänster: Katie, Laureline, Manuela, jag och Karen.
 
Vi åt pizza och pratade.

 

 Laureline, Karen, jag, Manuela och Abby (ska åka på short term utbyte)
 
 Från vänster: Jacobo, Laureline, Karen, Manuela, Katie, jag och Emily (f.d. short term utbytesstudent i Belgien)

 

Sedan åkte vi tillbaka till ladan. 

 "Ladan"
 
Vi bodde på övervåningen
 
 
 
Huvudhuset

Imorgon ska jag upp klockan 7 för att kl 8.15 träffa resten av gänget vid skidorten. Skidutrustning och liftkort betalar Rotaryklubben i området.

 

 Nu kommer resten, som jag sitter och skriver nu:

 

Första skiddagen snöade det mycket.

På morgonen gjorde vi oss iordning och åkte till Butternut. Det tog ca 30 minuter att åka dit.

Skidområdet var inte så stort (inte något Åre, men det hade jag inte förväntat mig heller). Dock var det kul att åka ändå!

Alla åkte med de som låg på ungefär samma nivå som dem.

Jag åkte mest med Laureline, Jacobo, Sam och Katarina, eftersom att det var de som var de mest erfarna åkarna. Resten tog skidlektioner på morgonen.

 
Från vänster: Katarina, Emily, Manuela, Karen, jag, Sam och Jacobo.
 
 Laureline, jag och Katarina i liften.
 
Laureline, Jacobo och jag
 
 
Katarina, jag och Laureline. 
 
Till lunch hade Rotary beställt mackor, chips och varm choklad. Jag åt en tonfiskwrap. 
 
Laureline och jag
 
Efter lunchen åkte alla tillsammans. Dock tog det väldigt lång tid eftersom att några aldrig hade åkt skidor förrut. Så jag och Laureline lärde dem i backarna hur man åkte. När vi var uppe på toppen första gången så frågade jag, även fast jag kände att det var en onödig och konstig fråga men som ändå borde ställas, om alla visste hur man bromsade. En tjej svarade "Acturally, no." så det visade sig att det inte var en sån onödig fråga... 
 
 
Skiddagen slutade 3:30pm. Jag, Karen, Katie och Christine åkte till Great Barrington och kollade runt i affärer. Vi gick in i en jättegullig pärlbutik bland annat. Efter det gjorde vi oss iordning i bilen för att åka till en middag med hela gänget. Middagen var i en kyrka. 
 
Vi blev bjudna på bland annat pastasallad och kakor. Jag gav en Rotaryflagga från min svenska Rotaryklubb till The Rotary Club of Great Barrington. Jacobos födelsedag är den första februari, så jag, Laureline, Manuela och Karen hade fixat presenter till honom. Laureline hade köpt en Captain America-tröja och Supermankalsonger som alla var med på. Sedan gav alla honom något från sitt hemland. Jag gav honom en älgnyckelknippa. Efter det spelade tonåringarna Cards Against Humanity. Efter ett tag var vi tvugna att åka hem. 
 
På söndagen var det soligt, men blåsigt.
 
 
 
En främling hade en Dunkin Donuts snowboard... så New England-igt
 
Skidåkargänget, från vänster: Sam, jag, Laureline, Katrina och Jacobo
 
 
 
 
Till lunch åt vi även denna gång mackor. Vi fick dricka hur mycket varm choklad vi ville. 
Vi gjorde ett masagetåg. 10 pers joinade.
 
På söndagen var det många fler i liftköerna, så vi åkte inte lika mycket. På lördagen var det färre personer eftersom att det var snöoväder. Många som åker skidor i Butternut kommer från New York, så det var relativt många som inte ville åka bil i snön. På söndagen hade det slutat snöa så då passade New Yorkare på att åka.
 
Klockan 3 slutade vi åka och vi lämnade tillbaka skidutrustningen som vi hade hyrt. Vi sa hejdå till alla och vi åkte tillbaka till ladan.
 
Vi packade ihop våra saker och åkte. Jag hade lämnat en bricka med dalahästmotiv som tack för att vi fick stanna hos familjen. 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0