Washington DC

 Måndag-onsdag förra veckan så var jag och Dunleas i Washington DC.
 
Innan jag börjar skriva om den resan, så tänkte jag skriva lite om tisdagen efter the track meet.
 
Jag, Colleen och Kelly åkte till Burlington Mall för att shoppa prom dresses åt dem.
 
 
Först så gick vi till Macys.
 
Bara några av de hundratals klänningar som fanns där.
 
Jag provade dessa bara för att ha något att göra medans de andra provade sina klänningar.
 
Denna var min favorit
 
 
Vi gick också till Lord and Taylor.
 
Colleen köpte en klänning där!
 
Efter det så gick vi till the food court. Jag och Colleen köpte två x 8 bitars sushitallrikar och delade på dem.
 
Efter det gick vi till ShotCakes. Shot Cake =cupcake som de fyller med mjukglass. Det var himmelskt.
 
 
 
Senior Prom here we come!!
 
Efter det så packade jag inför morgondagens track meet och resa till DC.
 
Onsdag: Vi gick upp i ottan och samlades vid skolan för att åka till Wayland.
 
Första raden: Emily R och Colleen. 2:a: Deanna och jag. 3:e: BK.
 
Mia, Savannah, Colleen, Emily, Deanna och jag.
 
Jag skrev om meetet i det förra inlägget, så jag kommer inte upprepa vad jag skrev!
 
Efter det så åkte jag, Colleen och Patti direkt från the meet till Washington DC. Det tog 8 timmar.
 
Vi passerade förbi några storstäder, bland annat Hartford, New York City, Baltimore, och såklart Washington DC.
 
Jag tog kort på några license plates, och har varit i nya states. Nu har jag varit i Massachusetts, New Hampshire, Connecticut, New York, Delaware (trodde aldrig jag skulle vara i Delaware), Maryland, New Jersey, District of Columbia och Virginia. Vi åkte också jättenära Pennsylvania, men nära skjuter ingen hare.
 
När vi åkte förbi NYC så hade vi en enastående utsikt över Manhattan.
 
Hartford
 
När vi körde förbi Baltimore så lyssnade vi på Good Morning Baltimore från Hairspray.
 
Baltimore
 
Vi kom fram runt 10-tiden. VI bodde hos Carolyn, min äldsta värdsyster. VI träffade också Mike (äldsta värdbrorsan där).
 
Colleen, jag och Carolyn.
 
Dagen efter så tog vi tunnelbanan in till city. Väl där så åkte vi DC Trolley (turistbuss som stannar vid alla turistiga sevärdheter.)
 
Washington Monument
 
Det blåste som in i håvete. (Patti photobomar i bakgrunden haha).
 
Militärtrupp som sprang runt där.
 
Ameeerika
 
 
 
Lincoln Memorial och WWII Memorial
 
 
Militärtruppen igen
 
 
 
 
Varje stjärna representerar 100,000 offer i kriget.
 
 
 
 
 
 
 
De hade en massa snapchat filter fär. Denna var min favorit.
 
Efter det så gick vi till Lincoln Memorial.
 
 
 
 
 
 
Där MLK höll sitt tal.
 
De höll på att tvätta Abe, för det var finbesök som skulle komma (jag).
 
 
 
 
Efter det så gick vi till Korean War memorial.
 
 
De hade plakat efter plakat med namn. Det är så sorgligt att tänka att bakom varje namn så FANNS det en person med en familj och drömmar.
 
En av böckerna med alla avlidna solater,
 
 
Truppen (igen).
 
 
Efter det så tog vi the trolley till Vita Huset. VI passerade, alla museer, nationalteater etc. 
 
Det finaste hotellet i DC. Det påminde mig lite om Paris.
 
 
National Treasury
 
Jag, baksidan av Vita Huset och mina nya brillor.
 
 
Vi skulle precis ge oss av när vi hörde polissirener och såg fem stora gråa bussar med tonade rutom rulla in. Vi frågade några andra vad det var som hände, och de sa att det var the New England Patriots (vårt football-lag) som skulle träffa Obama. Så såklart blev vi exhalterade och stannade för att kolla.
 
 
Mycket väl så klev hela laget minus de stora stjärnorna ut bussarna.
 
 
Vi började gå, och då så kom VIP-bussen.
 
 
En av mina två favoriter var där: Rob Gronkowski (långa killen till vänster om trädet till vänster om lyktstolpen i mitten av bilden). Tom Brady var tyvärr inte där. Han har vunnit Superbowl tre gånger redan så han var för cool för det (nää, han hade någon familjesak att göra).
 
Bakentrén till 1600 Pennsylvania Avenue.
 
Efter det så tog vi the trolley till Union Station, där vi åt mat (de har en stor food court i källaren).
 
 
 
 
Vi gick till Johhny Rockets, ett känt hamburgerställe i äkta 50-talsanda.
 
 
Deras milkshakes är gudomliga, en av de godaste sakerna jag någonsin smakat!!
 
Efter det så gick vi till the Capitol building.
 
Washington DC är känt för sina körsbärsträd.
 
 
Påvägen dit så gick vi förbi the Senate buiding och the Supreme Court.
 
Senate
 
Supreme Court
 
Vi skulle gå en gratis guidad tur i the Capitol, så entrén var på baksidan.
 
 
 
 
Vi såg en film om Amerika som land, och jag som inte ens är amerikan fick känslan "USA USA USA!!!!" Den var redigerad på ett väldigt bra sätt.
 
Efter det så fick vi en guidad audio tour.
 
Inne i Stora Salen. I mitten så visas nyavlidna presidenter när de har dött.
 
Restauration.
 
 
Denna staty fanns där. Susan B. Anthony och andra feminister ses på statyn. Den är "ofärdig" för att symbolisera att fighten mot ojämställdhet inte är avslutad, att vi inte är klara än. 
 
Vi gick också in i statyhallen, där varje stat får välja en staty att ställa ut.
.
Fint tak.
 
Rosa Parks. 
 
 
Jag köpte en penna, en pin och ett vykort från the gift shop att ha som minne.
På pennan stod hela pledge of allegiance och vykortet är så amerikanst (bald eagle, washington monument och amerikanska flaggan som motiv).
 
Efter det så gick vi i en underjordisk tunnel till Library of Congress.
 
 
Der är världens största bibliotek. Där har de böcker på 400 olika språk (om jag kommer ihåg rätt).
 
Första boken som någonsin tryckts med tryckpress.
 
Det var jättevackert där inne!
 
 
 
 
 
Fyra flugor i en smäll: Lincoln Memorial (skymtas bakom träden), Washington Monument, Capitol & Library of Congress.
 
Vi kollade på en utställning som de hade där.
 
Framsidan
 
Efter det så tog vi the trolley till Smithsonian Air and Space Museum.
 
 
Bröderna Wrights flygplan
 
Mannen i kostym är Eugene Cernan, "the last man on the moon". Jag tyckte att det var jättehäftigt, för tänk att jag var jättenära en människa som har varit på en annan himlakropp!
 

Colleen framför Spirit of St Louis.
 
Vi var inne på museumet i en halvtimme innan det stängde 5:30pm, men vi bestämde att vi skulle komma tillbaka imorgon.
 
Patti tog en candid när jag lutade mig mot en staty.
 
Vi åkte förbi the Jefferson Memorial.
 
 
Vi tog tunnelbanan till Crystal City, närmaste stationen till Carolyns hus. Där träffade vi henne, och gick till en etiopisk restaurang.
 
Vi alla delade på denna stora tallrik. Maten åt man med händerna med hjälp av ett speciellt bröd.
 
Efterätt.
 
Fredag: Vi tog bussen till Pentagon (THE Pentagon, där det fanns skyltar mot fotografering och hälten av människorna hade photo IDs som de visade upp och fick komma in i byggnaden), och tog tunnelbanan därifrån in till Smithsonians. 
 
Vi såg en food truck
 
Vi tog en trolley till Arlington National Cemetery.
 
 
Downtown DC
 
Det är en enorm kyrkogård, med soldater från hela landet och deras familjer ligger begravda.
 
 
The Eternal Flame vid Kennedys grav
 
John F. Kennedy och Jacqueline Kennedys gravstenar
 
 
 
 
Nu kanske några av er undrar varför jag tar så mycket bilder på gravstenar. JO, för det var så väldigt många, perfekt rad efter rad efter rad, perfekt uppställda.
 
Vi åkte en trolley runt kyrkogården, för den är somsagt enorm!! Man kan inte gå runt hela, för det skulle ta hela dagen förmodligen.
 
 
The Tomb of the Unknown Soldier
 
En vakt patrullerar 24/7, 365 dagar (eller ibland 364 dagar, när det är skottår), och vakterna byts av varje halvtimme, i en cermoni som heter Changing of Guards. Vi stannade och kollade på den.
 
 
 
 
 
Eftersom jag inte var i Kungsan i år så måste jag ju få en bild med ett körsbärsträd på ett annat sätt ;)
 
Efer det så tog vi the trolley till Museum of American History.
 
 
Här kommer lite bilder från höjdpunkterna där (för att inte behöva skriva långa textern om varje utställning).
 
Vagnen som president Lincoln åkte till Ford teatern i.
 
Dorothy's Ruby Slippers
 
Michelle Obama's Inagural Dress
 
Den till vänster är Jackie Kennedys klänning
 
 
Muhammed Alis boxing handskar. 
 
Count von Count från Mupparna
 
Superbowl Sunday
 
Disken från Greensboro Sit-Ins.
 
En del av the Plymouth Rock
 
Guldbiten som startade the Gold Rush
 
De hade en utställning om mat genom tiderna.
 
Man fick läsa från en tv skärm ett tal, och det filmades och visades på en TV brevid.
 
 
 
Efter det så gick vi till Air and Space i en halvtimme, och sedan så stängdes museumet för dagen.
 
Vi åkte till George Town, åt middag och gick på en Hank Green konsert.
 
George Town
 
Hank Green driver youtube kanalen Vlogg Brothers med sin bror John Green, som skrev The Fault In Our Stars.
 
EN rolig sak är att alla killar i kön såg precis ut som Hank Green (klädstil, frisyr, samma glasögonsmodell).
 
Stället hette Black Cat.
 
I väntan på att konserten skulle börja så had ejag lite kul med lång exponeringstid på kameran.
 
 
 
 
Hank hade tre förband. Min favorit var Harry and the Potters. De var galna!! Varje låt handla rom deras liv på Hogwarts (båda medlemmarna är Harry). 
 
Konserten var jätterolig haha!
 
Efteråt så åkte vi hem.
 
Jag köpte två skivor på konserten.
 
 
Låtnamnen.
 
Priset på Hanks skiva var 8 dolla rsitället för tio, så att man kunde få tillbaka en 2 dollarsedel i växel med hans autograf på.
 
Hank Greens instagrampost. I was there
 
Lördag: Jag tog tunnelbanan in till DC själv, för Dunleas skulle kolla på ålderdomshem åt Grandma.
 
Jag gick först till Air and Space museum. 
 
 
Utställningarna jag såg var: 
Apollo to the Moon (där jag fick röra vid en månsten).
Early Flight
Explore the Universe
Exploring the Planets
Golden Age of Flight
Boeing Milestones of Flight
Moving Beyond Earth
Outside the Space Craft
Space Race
 
 
 
 
Amelia Earharts flygplan.
 
 
 
 
 
 
Lite coolt att jag såg mannen som hade på sig dessa saker på månen!
 
 
 
Air and Space är mitt nya favoritmuseum!!!
 
Jag år på McDonald's i museumet. Det är en av världens största McDonaldsrestauranger.
 
Efter det började jag gå till Museum of Natural History.
 
 
Air and Space
 
Jag gick igenom en skulpturträdgård.
 
 
 
 
Museumet
 
Utställningarna jag kollade på här var:
Ocean Bio Diversity
Human Evolution
Mumieutställningen
Volcanos
Asteroids
The Hope Diamond 
Gems (Ädelstenar)
Dinosaurs
 
Staty från Påskön
 
The Hope Diamond
 
 
 
 
 
Jag såg två mumier, men kände att jag inte ville lägga upp bilde rpå dem (om det finns någon yngre person som läser, och för att det faktiskt är kvarlevor från en människa som stals från sin grav).
 
 
Efter det museumet så tänkte jag gå till National Archive (där the har the US Constitution bland annat), men sista insläppet var 5pm, och jag kom dit 5:03...
 
National Archive
 
Jag gick till Vita Huset, för när vi var där första gången så såg vi bara baksidan.
 
Det tog ca 15 minuter att gå dit.
 
Jag gick förbi FBI högkvarteret.
 
 
Jag gick förbi en Arab-American festival.
 
När jag var mindre än ett kvarter bort från Vita Huset så blev alla stoppade av poliser. De spärrade av gatan. Ingen fick gå och inga bilar var tillåtna på gatan.
 
 
Vi hörde polissirener, och såg en lång karavan med svarta SUVs komma åkande. Det var President Obama som kom. Hur visste jag det kanske ni undrar. Jo, för längst bak så var det en ambulans, vilket det alltid är när Obama är på åktur.
 
 
 
Till sist kom jag fram till Vita Huset. Jag tog lite bilder, och sprang till tunnelbanestationen. Jag skulle träffa Dunleas vid Crystal City-stationen, och avspärrningen gjorde så att jag hade lite bråttom. Dock visade det sig att den tunnelbanestationen var stängd, så jag sprang till nästa, som också var stängd. Så jag fick springa fem kvarter  till nästa station, i spöregnet (det hade precis börjat regna). Jag kom fram, hann precis med tåget, och kom i tid!
 
Söndag: Vi åkte och åt brunch. Jag åt blueberry pancakes.
 
De hade en pickel bar där, med tre sorters saltgurka. Amerikanare är galna i saltgurka.
 
 
Vi åkte därefter hem!
 
Cool bro
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0